Kontjitha!!!! - Reisverslag uit Ko Phi Phi Le, Thailand van Joost Mier - WaarBenJij.nu Kontjitha!!!! - Reisverslag uit Ko Phi Phi Le, Thailand van Joost Mier - WaarBenJij.nu

Kontjitha!!!!

Door: Joep en Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

10 Augustus 2016 | Thailand, Ko Phi Phi Le

We gaan verder waar we zijn gebleven. Scooter gehuurd in Chang Mai. Joost was sceptisch over scooter huren, veel slechte verhalen gehoord. Verkopers die je een oor aan naaien, krasjes die er opeens opstaan etc. We vonden een scooterverhuur waar een vrouw perfect Engels sprak, al een fijn teken. Alles was goed verder, hoefde geen paspoort in te leveren etc. Top. Het plan was om naar de hoogste berg van Thailand te rijden. Op een soort snelweg reden we met snelheden tot 110 km/u (Joost zonder helm, misschien niet helemaal verantwoord...) die kant op. Uiteindelijk tickets gekocht, 3 uur rijden, overal borden met 'viewpoint' en op de berg was totaal geen uitzicht. Een hoogtepunt maar geen hoogtepunt dus. Mist, maar ook alleen een paar mini-winkeltjes waar je koffie kon halen. Welcome in Thailand... :) Domper, maar wel gelachen en veel moois gezien onderweg. Wel nog een mooie waterval gezien in dit natuurpark. Daarna weer in het donker terug op de scooter (3 uur dus) en lekker gaan slapen.

Volgende dag hadden we de scooter nog steeds wat in Thailand echt het ideale vervoermiddel is. Je crosst overal tussen, je bent overal snel en iedereen houdt zich min of meer aan een soort regels. Links rijden went ook snel. Weer een berg opgereden voor een tempel met een lange, bekende trap ervoor. Was mooi, maar de echt mooie tempels hebben we toch wel in Bangkok gezien. Waarschijnlijk gaan we steeds minder tempels bezoeken, tenzij het echt uniek is. Daarna zijn we een stukje naar beneden gereden om een mooie waterval te zien. We kwamen er snel aan en hij was inderdaad mooi. Zo mooi, dat we meer wilden. We zagen iets wat op een pad leek omhoog gaan. Zodat we misschien wel boven bij de waterval konden komen. Het pad werd steeds minder en minder tot er opeens niks meer was wat op een pad leek. Echt gevaarlijk achteraf, want we zijn meerdere keren gevallen en we mochten in onze handjes klappen dat we slechts een hoop schrammen hadden. Joep had nog schoenen met profiel, maar de zolen van Joost waren compleet glad en leken wel van groene zeep af en toe. Veel te lomp en uiteindelijk zijn we nog maar tot de helft ongeveer gekomen haha! In Chang Mai nog naar een nachtmarkt geweest. Eerst naar de markt voor de locals, hier kwamen we echt gekke dingen tegen. Dode dieren bijv. Daarna na de bekende toeristische nightmarket waar we ook een paar Nederlanders tegen gekomen zijn(die we uberhaupt relatief heeeel veel tegen komen. Van elke 10 reizigers, is de helft wel Nederlands). Die gingen op stap en vroegen ons mee. Nog even getwijfeld, maar we hadden kleerscheuren, bloed, zweet... toch maar verstandig geweest en niet gegaan.

Chang Mai hadden we wel gezien en hebben toen de bus naar Pai gepakt. Busreis van 4 uur op een slingerweg waar je bang van wordt. Onderweg zagen we al wel dat dit landschap betoverend was. Geen hele hoge bergen, maar wel een ydillisch landschap met golvende bergen, groene bomen, rijstvelden... prachtig. In de bus kwamen we aan de praat met twee Nederlandse gasten, Bart en Chiel. Meteen allemaal lachen en we hadden door dat we goed een dag met hun op konden trekken. We besloten in hetzelfde hotel te gaan zitten als hun en zijn 's avonds samen gaan eten en op stap gegaan. Super avond. Ook hadden we samen een trekking geboekt voor de volgende dag, 3 uur lopen door de jungle met op het einde een mooie grot. Klonk goed. Wel zouden we om 9 uur opgehaald worden door een vrouw. Beetje vroeg dachten we al, maargoed.. je leeft maar 1 keer. De foto's van die stapavond zijn overigens niet voor jonge kinderen geschikt. Mijn god, wat hebben wij gezopen. Alle trucs uit de kast gehaald: Net doen alsof een van ons jarig was, alle dansmoves, kletsen, kletsen en nog eens kletsen, shotjes... man o man. Uiteindelijk om 4 uur ongeveer in ons hotel beland, met een hoop zwarte gaten.
De trip met de boys wat echt gezellig. Heel veel gelachen, leuke gids en onze verwachtingen waren zeker overtroffen. De trekking eindigden bij een hotspring (natuurlijke warmtebron midden in natuur)

Dag er na een hele dag in een soort trance geleefd. De snelheid waarmee we zoveel mee maken had even tijd nodig om verwerkt te worden. En net op zo'n dag maken weer zoveel mee. Om te beginnen met de scooter naar een uitzichtpunt gegaan adembenemd mooi helder weer weer. Even om een inzicht te geven wat je dan ook nog onderweg op de scooter tegen komt. Bijvoorbeeld 'kinderen' Je ziet ze met 4 op een scooter zitten. Je ziet ze werken langs de weg, je ziet ze op een vrachtwagen zitten tussen de dieren. Kinderen van rond de tien, dat zet je wel weer even aan het denken. Route vervolgt naar een waterval die tevens diende als glijbaan. Heel leuk (zie filmpje). Daarna door gaan met een duits stel die we ontmoet hadden naar de Pie Canyon, Hier kwam het moment dat de emotie even de overhand nam. Zo prachtig dit gebied en dat allemaal met zonsondergang. Het werd even te veel. We hebben twee uur rond gelopen en als we zin hadden ook hier en daar een praatje gemaakt met anderen. Maar vooral een constante rilling van geluk gevoeld. Daarna zijn we met de scooter naar een hotspring gegaan om daar echt even tot rust te komen. Enigsins gelukt maar met name bij Joep maakt zijn processor nog steeds over uren.
In heel Thailand mocht er twee dagen geen alcohol gedronken worden. Had te maken met een of ander referendum. We hadden nog gevraagd of dit niet in een andere maand gepland kon worden.. Ach ja nu maar bij het lijstje gezet we zoeken het uit wat het allemaal inhoud als we terug komen. Hier staan ook een paar na onze mening giftige insecten en planten op, hoe werkt het rioolsysteem, hoeveel doden vallen er per jaar bij Pie Canyon enz enz.
De dag toch niet alcohol vrij afgesloten. We liepen per toeval umm... tegen een uit de route liggend hostel tegen het lijf. Hier de avond afgesloten.

Dagen er na waren reisdagen. Met als doel onze bestemming ergens in de provincie Krabi. Deze dagen waren realatief rustig. Leuk gesprek met Nederlander die al 22 jaar in toeristen kantoortje werkt, Thaise massage, live bandjes gekeken, wandelingetjes in omgeving gemaakt en zo.

8 aug. aangekomen in Krabi doorgereden naar ao nang beach. Daar een nacht gebleven. 's Morgens boot gepakt (naar een hoop stress ticket was namelijk kwijt waarschijnlijk omdat we de dag er voor uit onze plaat gingen omdat een live bent uit het niks een van onze lievelings nummers speelde met als slot 'killing in the name of') naar Ko Phi Phi anderhalf uur later aangekomen. Natuurlijk weer gedwongen om een of andere toeristen belasting te betalen. Ach ja inmiddels allemaal dikke prima.
Ondanks dat er over Ko Phi Phi wat negatieve verhalen de ronde gingen snappen we de verhalen wel maar beleven wij dit zeker niet zo. Het is gewoon echt een prachtig eiland met bounty stranden. En een heel relaxste sfeer. Het valt ons op dat sowieso nu we niet in het hoogseizoen zijn gegaan. Alles een stuk gemoedelijker gaat. Ook hier puilt het uit in de zomer. Maar nu is het prima. Het is hier zogenaamd het regenseizoen. Nog geen een dag last van gehad. En altijd lekker weer. Vandaag doen we een boottour langs alle eilandjes onder andere langs het eiland Ko Phi Phi Don. Waaronder andere de film The Beach en de Bofkont is opgenomen.

Internet cafe's zijn moelijk te vinden en als we ze vinden hebben ze slecht internet. Te slecht om de foto's te uploaden.
Deze houden jullie te goed dus. Net als een speltechnisch foutloos verslag :D

Tot over een week waarscheinlijk dan een verslag vanuit Cambodja

Sawatdee khrap

Filmpje van onze helse berg beklimming

Natuurlijk glijbaan bij Pie

• 10 Augustus 2016 - 08:20

Marleen:

Wat een fantastisch verslag weer! Alsof ik je hoor spreken! Mooi dat jullie zo'n fantastische tijd hebben. En wat een avonturen allemaal! Hoe is het eten? Al veel cashewnoten op? ;-)
    Sawadee krab!

• 11 Augustus 2016 - 10:09

Carla:

Wat maken jullie weer veel mee zeg! Super om te lezen.
    Wij zijn nu in Italië, maar hebben het er al even over gehad om wellicht volgende zomer ook nog een keer naar het Oosten te gaan... :) Raken geïnspireerd door de schitterende foto's.
    xxxx

• 12 Augustus 2016 - 09:16

Peter:

Mooi verhaal weer! Goed bezig jongens!